Bustadoppføringsloven, som ble vedtatt 13. juni 1997, har som formål å regulere avtaler mellom entreprenører og forbrukere om oppføring av boliger. Loven er spesielt utformet for å beskytte forbrukernes rettigheter i byggeprosjekter, inkludert renovering og ombygging av boliger. I dette innlegget vil vi se nærmere på kravet til kontrollerbar regning etter bustadoppføringsloven § 48 første ledd.
Bustadoppføringslovens anvendelsesområde
Bustadoppføringsloven gjelder for avtaler mellom entreprenører og forbrukere om oppføring av eierboliger. Den omfatter også full ombygging av boliger og arbeid som utføres som en del av oppføringsprosessen. Det er viktig å merke seg at loven er utformet med tanke på å beskytte forbrukerne, og paragraf 3 første ledd fastslår at vilkår som er dårligere for forbrukeren enn det som er fastsatt i loven, ikke kan avtales.
Formålet med kontrollerbar regning
Et sentralt element i bustadoppføringsloven er kravet om en kontrollerbar regning. Dette kravet er utformet for å gi forbrukeren muligheten til å kontrollere at vederlaget som kreves av entreprenøren, er i samsvar med avtalen og lovens bestemmelser. Dette bidrar til å forhindre tvister og sikre at forbrukeren betaler for det som faktisk er avtalt og utført.
Spesifikasjon av regningen
Kontrollerbar regning etter § 48 første ledd må inneholde en detaljert oppstilling som spesifiserer de ulike vederlagspostene i samsvar med avtalen og lovens vederlagsregler. Dette betyr at regningen må angi hvor mange timer og hvilke kostnader som tilhører hver enkelt vederlagspost. Dersom arbeidet er utført etter fastprisavtale, må dette også fremgå tydelig.
Dokumentasjon og krav til timelister
For å imøtekomme forbrukerens kontrollbehov, kan forbrukeren også kreve dokumentasjon for arbeid og kostnader. Dette inkluderer timelister som viser nøyaktig hvor mye tid som er brukt på ulike arbeider, samt kostnadene knyttet til materialer, maskiner og bygningsdeler. Dokumentasjonen gir forbrukeren mulighet til å verifisere at vederlaget er berettiget.