I en arbeidssituasjon kan det oppstå situasjoner der arbeidstakeren er uenig i beslutninger tatt av arbeidsgiveren. Dette kan være i tilfeller som oppsigelse, avskjed, brudd på fortrinnsrett, ulovlig midlertidig ansettelse, innleie eller suspensjon. I disse tilfellene har arbeidstakeren rett til å kreve forhandlinger med arbeidsgiveren. I dette blogginnlegget vil vi undersøke denne retten nærmere, som er garantert av Arbeidsmiljøloven § 17-3.
Retten til å Kreve Forhandlinger
Hvis en arbeidstaker ønsker å gjøre gjeldende at en oppsigelse eller avskjed er ulovlig, eller det er et brudd på lovens regler om fortrinnsrett, kan han eller hun kreve forhandlinger med arbeidsgiveren. Denne retten gjelder også i tilfeller av ulovlig midlertidig ansettelse, innleie eller suspensjon. Arbeidstakeren har også rett til å kreve forhandlinger hvis han eller hun vil kreve erstatning for slike forhold.
Prosedyre for å Kreve Forhandlinger
For å kreve forhandlinger, må arbeidstakeren skriftlig underrette arbeidsgiveren om dette innen to uker. Denne fristen gjelder fra tidspunktet for oppsigelsen eller avskjeden, avslag på krav om fortrinnsrett til ny stilling, eller avslutningen av en ulovlig innleie, midlertidig ansettelse, eller suspensjon.
Arbeidsgivers Forpliktelser
Arbeidsgiveren har plikt til å sørge for at et forhandlingsmøte blir avholdt snarest mulig, og senest innen to uker etter at kravet er mottatt. Dersom arbeidstakeren reiser søksmål eller underretter arbeidsgiveren om at søksmål vil bli reist uten at forhandlinger har vært holdt, kan arbeidsgiveren kreve forhandlinger.
Forhandlingsprosessen
Under forhandlingene har både arbeidstakeren og arbeidsgiveren rett til å ha med seg en rådgiver. Forhandlingene må være sluttført senest to uker etter datoen for det første forhandlingsmøtet, med mindre partene blir enige om å fortsette forhandlingene. Det skal settes opp en protokoll fra forhandlingene, som skal underskrives av både partene og deres rådgivere.
Konklusjon
Å forstå retten til å kreve forhandlinger er viktig for arbeidstakere som står overfor oppsigelse, avskjed, eller andre arbeidskonflikter. Med denne kunnskapen, kan de bedre beskytte sine rettigheter og interesser i arbeidslivet.