Godkjenning av forsikringsordning for bostyrere

Et sentralt aspekt ved boforvaltningen er forsikringsordningen for bostyrere. I Norge er det et krav om at en bostyrer skal være sikret gjennom en godkjent forsikringsordning, som definert i arveloven § 149 annet ledd første punktum. Dette er et tema av stor viktighet, og i denne artikkelen vil vi diskutere hva dette innebærer i praksis.

Forsikringsordningen fungerer som en sikkerhet for bostyrerens ansvar i arbeidet sitt. Det er et krav at denne ordningen skal være godkjent av Domstoladministrasjonen, som har myndighet til å godkjenne leverandør av forsikringstjenesten for tre år om gangen. Ved å ha denne godkjenningsprosessen på plass, sikrer man at forsikringsordningen som benyttes av bostyrere oppfyller de nødvendige kravene, og at den tilbyr tilstrekkelig dekning for bostyrerens ansvar.

Det er også viktig å merke seg at alle forsikringsordninger som ble godkjent før 1. januar 2021, fortsatt anses som godkjente etter arveloven § 149 annet ledd og forskriften her. Dette betyr at de eksisterende forsikringsordningene vil forbli gyldige frem til tidspunktet som følger av godkjenningen.

I denne sammenheng er det essensielt for bostyrere å være klar over deres forpliktelser knyttet til forsikring. Å ha en godkjent forsikringsordning er ikke bare et lovkrav, men det er også avgjørende for å sikre at bostyreren kan utføre sine oppgaver med trygghet, og vite at de er dekket dersom noe skulle gå galt.

Som bostyrer er det viktig å holde seg oppdatert om reglene og kravene knyttet til forsikringsordningen, og å sørge for at forsikringen man har er godkjent og gyldig. Dette er ikke bare viktig for bostyrer selv, men det tjener også som en trygghet for de som er involvert i boet, ved å sikre at bostyreren har nødvendig dekning for å håndtere eventuelle utfordringer som kan oppstå i forbindelse med boforvaltningen.

Ring oss